Audiovizuální pravidla La Ligy: výška trávníku i kuriozity ohledně maskotů, barvy sítí či velikostí mikrofonů

Maskot Valencie (© sport.es)

La Liga se od sezóny 2016/2017 řídí souborem audiovizuálních pravidel, která před každou sezónou projdou mírnou úpravou. Kromě základních věcí, jako je výška trávníku, nabízí i řadu kuriozit, ať už jde o velikost maskotů, barvu sítí či velikost mikrofonů na tiskových konferencích. Přinášíme vám náhled do zákulisí La Ligy.

S důrazem na sebemenší detail a každým rokem přísnější. Tak by se dala audiovizuální pravidla, která si kluby Primery a Segundy odhlasovaly, stručně popsat. Jejich úkolem je zajistit, aby se fanoušci nejen při televizních přenosech dočkali co nejlepšího zážitku.

"Kluby pochopily, že pokud jsou přenosy na vyšší úrovni, všichni máme vyšší cenu. Nejde jen o televizi, ale o celkový audiovizuální dojem. Důležitý je každý aspekt, který pomůže, aby divák získal co nejlepší dojem. Ať už se dívá v televizi, na tabletu, v baru nebo na velkém plátně, vždy musí být spokojen," dodává k pravidlům, kterých je ve 178stránkovém manuálu 120, Melcior Soler, ředitel audiovizuální stránky La Ligy. "Inspirovali jsme se v Premier League, Bundeslize i Lize mistrů. Jde o pravidla, která nám mají pomoci růst. Rovněž jsme přidali inovace, které La Liga vyžaduje."

Jakých oblastí se pravidla týkají a jakou mají konkrétní podobu?

Osvětlení stadionu

Každý klub má povinnost zajistit dva zdroje elektřiny. Pokud jeden vypadne, záložní ho musí být schopnen okamžitě nahradit. "Světlům na stadionu zabere asi 20 minut, než se plně rozsvítí. Proto nemůžeme dovolit jejich výpadek v průběhu utkání, protože vysíláme do celého světa pro miliony lidí. Vloni například došlo k poruše na Anoetě, ale reakce byla tak rychlá, že světla ani nestihla zhasnout a hra se vůbec nemusela přerušit. V La Coruni naopak světla zhasla, protože nebyli připraveni," říká Melcior Soler a pokračuje: "Světla vždy musí být v perfektním stavu. Musíme brát v potaz, že většina zápasů soutěže se hraje za umělého osvětlení. Pokud není stadion dobře osvětlen, veškerá snaha přijde vniveč."

Trávník musí být hezký i přesně střižený

Trávník je další důležitý faktor, a to z několika důvodů. Jde o zdraví hráčů. Čím je hrací plocha kvalitnější, tím klesá riziko zranění, například výronu kotníku. Dobrý stav trávníku pomáhá i sportovním výkonům jednotlivých fotbalistů. V neposlední řadě musí dobře vypadat.

"Trávník je vidět v 90 procentech času přenosu, musí být dokonalý," zdůrazňuje Soler. Vedení soutěže proto doporučuje klubům kvalitní drenážní systém, závlahu, vytápění, lampy, které podporují růst... La Liga navíc může podniknout neomezený počet kontrol, jež se zaměřují zejména na výšku trávníku. Ta je vyžadována mezi 20 a 30 milimetry a může být měřena až na pěti místech plochy.

Obsazenost tribuny naproti kameře

La Liga trvá na tom, aby tribuna naproti hlavní televizní kameře byla obsazena minimálně z 75 procent. "Je to věc sociologie. Lidé lákají lidi. Když uvidíte poloprázdný stadion, je pravděpodobné, že přepnete na jiný program. Chceme vyvolat zájem o soutěž, chceme fanoušky," říká Soler. V tomto ohledu ale došlo ke zmírnění podmínek. Podmínka 75procentní obsazenosti neplatí pro páteční a pondělní střetnutí a pro zápasy, které se konají za nepříznivých klimatických podmínek.

"Přináší to úspěchy. Například jsme docílili toho, že stadion Getafe vypadá zaplněný, protože klub posílá fanoušky do zóny, kterou zabírá kamera."

Gólová oslava ne delší než 15 vteřin

Ušetřeni nejsou ani hlasatelé na stadionech. Jejich oslava vstřelené branky domácího týmu nesmí být delší než 15 vteřin.

Bez sporných okamžiků na velké obrazovce

Novinkou pro letošní sezónu je, že se opakované záběry ze zápasu mohou vysílat na velkých obrazovkách na stadionu, zakázany jsou ale sporné okamžiky, které by mohly vzbudit příliš vášní.

Jména a čísla na dresech

Už neplatí, že kluby mohou mít odlišný tvar čísel a jmenovek na dresech. La Liga určila, že styl písma bude jednotný. "Je tomu tak i v Premier League. Je to důležité, protože nás to identifikuje jako soutěž," vysvětluje Soler.

Sítě už jen bílé

Pryč jsou časy, kdy Atlético mělo brankovou síť v bíločervených barvách či Villarreal ve žluté. Nyní musí být celá bílá, navíc určitých rozměrů, aby se do ní mohly umístit kamery.

Rozhovor s trenéry pět minut po konečném hvizdu

Trenéři musí být pět minut po konečném hvizdu připraveni k televiznímu rozhovoru, kde se podělí o své dojmy z utkání.

Fotografové v modrém, podavači míčů v šedivém...

Určena je i barva oděvu těch, kteří se pohybují v okolí hrací plochy. A tak kameramani a fotografové musí mít modré "rozlišováky", podavači míčů šedivé, ochranka žluté, poařadatelská služba oranžové. Zelenou nosí zaměstnanci, kteří pečují o trávník.

Transparenty nesmí překrývat reklamu

Mnoho fanoušků přijde na stadion s transparentem, který následně zavěsí například na zábradlí. Transparent ale nesmí ani částečně překrývat reklamu na stadionu nebo ztížit pohled na ni.

Proslov trenéra i s reklamou, stejně tak střídačky či kufřík

Nejde o povinnost, nýbrž o možnost. Každý klub může povolit kamerám, aby natáčely předzápasový proslov trenéra v kabině. Součástí záběrů může být i reklama jednoho sponzora.

Reklama může být umístěna i na střídačkách, lékařském vozítku, kufříku či nosítkách.

Maskoti jen ve velikosti člověka a v omezeném čase

Pravidly se řídí i oblíbení maskoti. Jejich velikost se musí podobat velikosti člověka, maximálně ji mírně převyšovat. Doporučuje se také, aby měl maskot domácí dres. Aktivní může být před zápasem (do doby týmové fotografie), o poločase a po zápase. V průběhu střetnutí nesmí být v záběru.

Mikrofony na tiskovkách

La Liga myslí i na maličkosti. A tak mikrofony na tiskových konferencích musí mít určitou podobu a reklamu o maximální velikosti 30 krát 24 centimetrů. Vedle něj budou umístěny nejvýše dvě lahve s pitím, v žádném případě alkoholickým (povoleno není ani nealkoholické pivo).

Tisíc eur za každý černý puntík

Vedení soutěže může každý prohřešek potrestat 1 až 4 body, přičemž každý bod znamená finanční postih tisíc eur (v Segundě 400 eur). La Liga předpokládá, že každý klub nasbírá za sezónu v průměru 100 "černých puntíků".

Zápasy

Odehrané Nadcházející

Žádné zápasy nebyly zatím odehrány

Žádné zápasy

Plkátko

Pro psaní příspěvků musíte být přihlášen(a)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace