Lepší třída bez sponzora

Hráči Villarrealu bez tradičního letadla na dresu (©elpais.com)

Kluby z lepší třídy španělské Primera División mohou zůstat pro nadcházející sezónu bez jména sponzora na svých dresech, tedy jestli na poslední chvíli nedojde k nějakým změnám. Valencia, Villarreal, Sevilla, nebo Atlético Madrid odstartují do nového ligového ročníku tak jako za starých dobrých časů, s čistými dresy, které nešpiní nášivka zviditelňující název štědrého mecenáše. Společnosti, které do klubu sypaly nemalé finanční prostředky, jednoduše prchly a ty, které by měly eminentní zájem svoje logo na prsa hráčů těchto špičkových klubů umístit, jednoduše nesplňují požadavky klubového vedení. Dva největší giganti, Barça a Real Madrid pokračují se svými bohatými sponzory, Qatar Sports Investment v případě azulgranas a sázkové kanceláře Bwin u blancos. Do pokladen obou klubů přiteče zhruba dvacet milionů eur každý rok.

Podle expertů na marketing cifra poměrně nabubřelá vzhledem ke stále panující ekonomické krizi. Španělské firmy mají daleko k tomu, aby si mohly dovolit nabídnout tak tučné částky, které v posledních letech inkasují tyto kluby. A ty zahraniční, jejichž většina sídlí v Číně, Spojených Arabských Emirátech, nebo Rusku, dávají přednost investicím v jiných klubech, kde se naskýtají lepší projekty do budoucna, zejména v anglické Premier League. Stejné společnosti vyjednávaly i s Valencií, Atléticem, Sevillou, nebo Villarrealem. Ke konečnému potřesení rukou mezi zástupci klubů a oněch firem ale nakonec (bohužel?) nedošlo.

„Částky (od čtyř do devíti milionů eur v posledních letech pro tuhle sortu klubů) jsou mimo trh. Musí tu nastat jisté přizpůsobení, ale jen do určité míry. Nemůžeme zlevnit příliš a rozhodli jsme se proto neumístit žádného sponzora”, vysvětluje Maria Vanacloig, žena, která je ve Valencii zodpovědná za marketing. V posledních třech sezónách to byla sázková kancelář Unibet, která Valencii ládovala penězmi. Ta mimochodem zatím marně čeká na šest milionů, alespoň takovou částku vyřkl soud, za sponzoring od firmy Valencia Experiencie, která nezaplatila, to co se dohodlo ve smlouvě za její jméno na klubovém dresu.

Sevillu také opustila společnost, jejíž působení je spojeno se sázkami, filipínská 12 bet. Podle Manuely Vizcaíno, další ženy, která má tyto záležitosti na starosti, za to může z velké částli i nová španělská legislativa, která je v tomto oboru mnohem restriktivnější. „Nabídka je slabá”, vysvětluje Vizcaíno, „protože se málo ví, že fotbal je ložisko na trhu s největší návratností na jedno vložené euro”. Vizcaíno rozlišuje mezi sponzoringem institucionálním a tím, který pochází od firem čistě soukromých. Do první skupiny patří společnost, která se angažovala v posledních letech ve Villarrealu, Aeropuerto de Castellón, závislá na vládě, která klub opouští po pěti letech. V každém z nich posílala na účet klubu od Středozemního moře celé čtyři miliony eur. Žlutá ponorka z provincie Castellón má, nebo měla, rozjednaný dobrý sponzoring s jednou španělskou společností, která se zabývá pojišťovnictvím a doufá, že v případě postupu přes Odense do základní skupiny Ligy mistrů, uzavře dohodu představující stejně bohaté dárcovství jako v případě předchozího podporovatele.

Mimochodem, suma na hony vzdálená té, kterou korejská automobilka KIA lila každoročně do Atlética Madrid a taktéž ani tři červená veliká písmena na dresech colchoneros v příštích zápasech již neuvidíme. Šest let krát devět milionů. Pěkný obnos. A mužstvo od řeky Manzanares asi sotva najde něco podobného. Mnohem skromnější požadavky má kupříkladu Athletic Bilbao, jehož dres byl ještě nedávno společně s Barcelonou jediný posvátný, který nebyl zohyzděn jménem sponzora. Baskický klub prodloužil smlouvu s naftařskou společností Petronor, která sídlí v Muskizu, na základě 2,1 milionů eur ročně plus dalších bonusů podle klubových výsledků. Naproti tomu konkurent z Donostie, Real Sociedad naplňuje rozpočet díky 1,2 milionu eur, kterými přizpívá vláda Gipuzkoy.

Málaga, která se může v penězích skoro utopit, vypověděla smlouvu se sázkařskou společností z Gibraltaru William Hills a namísto toho si na svůj modrobílý dres nastříká jméno Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu – UNESCO. „Vzdali jsme se miliónu od William Hills a zvolili jsme příspěvek UNESCU stejně jako Barça s Unicefem”, vysvětluje José Carlos Pérez, vedoucí z Málagy.

Zápasy

Odehrané Nadcházející

Žádné zápasy nebyly zatím odehrány

Žádné zápasy

Plkátko

Pro psaní příspěvků musíte být přihlášen(a)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace